Thursday, December 16, 2010

My Hematoma Has Not Dissolved

SISTEMI DI GESTIONE APPLICATI AL GIOCO DI RUOLO

in 2007 for work reasons I ran in the infamous rules of management, the ISO 9001 quality and ISO14001 for the environment.
The question that naturally arises is: "so what?"
Well, I must ammettere che conoscere i sistemi di gestione è stato uno degli impulsi maggiori nel miglioramento della qualità del gioco che ho avuto e applicato negli ultimi anni.
E’ sorprendente come un sistema di gestione possa essere applicato (con le opportune limature) al gioco di ruolo con efficacia analoga a quella che si può ottenere in un’azienda.

LE DEFINIZIONI
Per comprendere meglio di cosa sto parlando, mi soffermerò in particolare sulla norma ISO 9001, sistemi di gestione per la qualità.
La norma ISO 9001 è universale e la sua applicabilità prescinde dalla dimensione o dal settore dell’attività, che può essere un'azienda o qualsiasi altro tipo di organizzazione. Essa definisce i principi generici che l’azienda deve seguire per attuare il sistema di gestione, ma non il modo in cui deve svolgere la sua attività di produzione. La norma ha come scopo quello di gestire con efficacia i processi di un’organizzazione attraverso un sistema di programmazione ed esecuzione delle attività, monitoraggio e verifica delle stesse rispetto agli obiettivi stabiliti, e miglioramento continuo.
Ma è meglio non correre e fare un passo alla volta, partendo dalle definizioni previste dalla ISO 9001 e sulla loro trasposizione nel mondo del gioco di ruolo.
Nella norma sono previste le seguenti figure:
- Organizzazione, ovvero l’ente, l’azienda, la struttura che produce a product.
- Customer or figure that provides the inputs and output to the process of completing the product . Simply put the figure calls for and benefits of the product that ' organization achieves.
- Product or the result of the production process, be it a product in the material sense of the word, or a service.
These definitions are sufficient to drop the first view of the role play to ISO 9001.
Thus a group of game in its entirety (Master and players) can be assimilated to the organization, whose product is the adventure of living together, an evening of fun, in fact the result that each of us knows well after a good game. For ease of this product now call simply "Fun", with the capital.
Because the product is manufactured properly is obviously require contributions from all parts of the game, not just only the Master, nor are enough players. That's why the organization comprises all those who sit around the table.
So who is the customer?
In this case the customer is the same group (probably because of internal customer). In particular, I would say that customers are players first, before Master. They are the first to enjoy the entertainment, to which the Master of Fun. Master all have the goal to entertain their players, and when this happens the Master is satisfied for the success of its creative efforts. So, not excluding the master list of customers, but treating it as a customer "downstream", I will focus on the role of clients of the players.

OVERVIEW
The ISO9001 standard provides a model management system based on processes, presented in Chapters 4 to 8 the standard, which follows a pattern like the one below:


Come si può notare gli obiettivi dello schema sono la soddisfazione dei clienti e il miglioramento continuo del sistema di gestione.
Nel mondo del GDR questo non significa altro che essere consapevolmente soddisfatti del prodotto Divertimento creato dal gruppo di gioco (soddisfazione del cliente), costruendo allo stesso tempo un modello di gestione fatto di regole, convenzioni, strumenti di controllo che permettano to improve the quality with which the Master and the players create their own fun. These tools can range from simple home-rules designed to adapt the gameplay to your taste, a real tool for monitoring the performance of the game.
Entering a bit 'in more detail, let's see what each step is in setting our (at first sight simple) RPG campaign.
Chapter 4 - Requirements: what it calls a player, or the customer's final group game? To play and have fun! This is the only real driving force of the process! Obviously, whoever has the thankless task (Master) to create the adventure must know well what are the elements input contributed by each player, what are your inclinations, desires, etc.. in order to calibrate the style of play on the expectations of its "customer."
Chapter 7 - Product Realization: this is the primary process of our entire system. Fun is the realization of the product from start to finish, from planning the adventure from the master, its course, downstream of the considerations on the process of creation. The process of implementing the product can apply the methodology known as Plan-Do-Check-Act (PDCA) on which, given its importance, I shall return later exhaustively.
Chapter 7 - Product: Entertainment, as previously described.
Chapter 8 - Measurement, analysis and improvement: in the management of quality in this phase include the infamous audit process, management of non-compliances and corrective actions and process indicators. In the GDR the concepts do not change but the tracking performance can be greatly simplified. Even here I will say later, as these aspects are the key steps for the success of the system, but also are the basis for continuous improvement of the quality of your games, as well as mechanisms to measure the satisfaction of your players!
Capitolo 8 - Soddisfazione: per come ho impostato le definizioni voglio puntualizzare che la soddisfazione non coincide con il prodotto Divertimento. La soddisfazione è la misura di gradimento del Divertimento da parte dei giocatori. Il Divertimento che risulta da una partita al nostro GDR preferito può essere stato soddisfacente per alcuni giocatori e non soddisfacente per altri.
Capitolo 5 - Responsabilità della Direzione: ecco qualcosa di cui non ho ancora parlato. Chi dirige l’organizzazione? Chi deve fissare obiettivi, prendere decisioni, fornire i mezzi per creare Divertimento… ebbene sì, è lui, inevitabilmente l’ingrato compito di dirigere l’orchestra è del Master!
Chapter 6 - Resource Management: This is a very important aspect in a company, fortunately a little 'less a group of GDR. Usually in this category fall the logistical and organizational decisions (when and where you play, the purchase or production of game material) to be coordinated by the Master. Generally there is no need to "manage" these issues, in the sense that go without saying. However, sometimes, on the basis of the monitoring tools the Master must make decisions that involve people who are part of the game, which are also the "human resources" of the organization.

probably so far have been extremely boring, but that which is found on a small smattering of the contents of ISO 9001, which is necessary to understand where I'm going. I hope I was clear enough, but if they do not look your comments, along with insights and questions of all sorts!
However, beauty is now, when we move from theory to practice. It 's easy to similarities, but how does this apply Pappardelle concepts in a game, for example, D & D?
But above all, who you do it?

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